Проект № BG16M1OP001-4.002-0001
Разработване и внедряване на система за електронен обмен на информация в българските пристанища
(Port Community System – PCS)
Финансиран по приоритетна ос 4 „Иновации в управлението и услугите – внедряване на модернизирана инфраструктура за управление на трафика, подобряване на безопасността и сигурността на транспорта“ на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.
Административен договор № ДОПТТИ-4 от 01.06.2023 г.
Обща стойност на проекта: 9 214 059,00 лв.
Безвъзмездна финансова помощ: 9 196 061,00 лв.
Европейски фонд за регионално развитие на ЕС: 7 816 651,85 лв.
Национално съфинансиране: 1 379 409,15 лв.
Финансиране от страна на ДППИ: 17 998,00 лв.
Начало на проекта: 24.04.2020 г.
Край на проекта: 31.12.2023 г.
Бенефициент: Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“
Port Community System (PCS) е електронна платформа, свързваща системи, управлявани от много и различни организации, съставляващи пристанищна общност. PCS предоставя разнообразие от услуги като напр. лесен, бърз и ефективен обмен на информация, електронна обработка на митнически декларации, както и цялата информация относно вноса и износа на товари и др. Системата ще улесни пристанищните операции и обмена на информация в пристанището, като същевременно ще гарантира високо ниво на качество и цялост на данните.
Основна цел: създаване на организационна, комуникационна и информационна инфраструктура за реализиране на стратегията за електронно правителство в областта на морския транспорт за ефективно и прозрачно взаимодействие между заинтерисованите страни от публичния и частния сектор, участващи в морската транспортна верига, в съответствие с принципите, нормите и добрите практики на Европейския съюз.
Специфични цели:
- Изграждане на Интегрирана електронна система за обслужване на принципа „Едно гише“ (Single window), която да управлява информационните потоци от данни, обменяни между заинтересованите страни от публичния и частния сектор, участващи в морската транспортна верига чрез общ интерфейс;
- Проектиране и въвеждане в експлоатация на платформа за дигитализация на информацията и преход към електронен обмен на данни, изключваща обработката на хартиен носител при посещения и обслужване на корабите в българските морски пристанища.
Очакван резултат: Реализацията на проекта ще допринесе за по-високо ниво на координация и интеграция между участващите заинтересовани страни, както и оперативна съвместимост между различните системи за споделяне на данни. Изградената PCS в рамките на проекта ще хармонизира и стандартизира обмена на информация между търговските и административните заинтересовани страни, участващи в морската транспортна верига, чрез единно (унифицирано/стандартизирано) предаване на данни, използвайки общ интерфейс, намалявайки времето, необходимо за изпълнение на всеки процес. В резултат на това ще се осигурят бързи, надеждни, безхартиени и ефективни транзакции, които ще намалят административната тежест, непроизводствения престой на корабите в морските пристанища и ще допринесат за подобряване на условията на околната среда чрез намаляване на емисиите.
Дейности по проекта:
ДЕЙНОСТ 1: Изготвяне на предпроектно проучване. Разработка на системен проект – преглед на анализа на настоящата ситуация (As-Is) и описанието на бъдещата ситуация (To-Be) на функционалните и интеграционните изисквания и др.;
ДЕЙНОСТ 2: Доставка и монтаж на хардуер и изграждане на среда - внедряване на инфраструктурата, включително конфигуриране на всички необходими среди (Development, Testing, Production) и подробен списък с необходимото оборудване и решения за изпълнението на проекта;
ДЕЙНОСТ 3: Внедряване на специализиран софтуер – внедряване и конфигурация на софтуера в съответствие с резултата от Дейност 1, изготвяне на PCS приложението в средата за разработка – Development, тестване на приложенията в Development и Testing средите на Изпълнителя в съответствие с процедурите за осигуряване на качество на софтуера на Изпълнителя;
ДЕЙНОСТ 4: Тестване за приемане на системата от потребителите и обучение на потребителите на разработената система – инсталиране на PCS приложението в тестовата среда и провеждане на приемателни тестове и тестове за производителността, обучение;
ДЕЙНОСТ 5: Пускане в експлоатация на PCS система – инсталиране на PCS в продуктивна среда, конфигуриране на системата, пускане в експлоатация на системата и окончателното подписване и предаване на системата.
ДЕЙНОСТ 6: Публичност, информация и комуникация;
ДЕЙНОСТ 7: Управление на проекта.
Ръководител: д-р инж. Златко Кузманов, тел.: +359 52 684 930, e-mail: z.kuzmanov@bgports.bg