Проект № BG16M1OP001-5.001-0006
„Проектиране и внедряване на интегрирана информационна система (ИИС) за планиране и управление на ресурсите в ДП „Пристанищна инфраструктура“
Проектът се финансира по приоритетна ос 5 „Техническа помощ“ на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.
Обща стойност на проекта: 6 377 831,36 лв.
Безвъзмездна финансова помощ: 5 229 605,60 лв.
Европейски фонд за регионално развитие: 4 445 164,76 лв.
Национално съфинансиране към отпуснатата БФП: 784 440,84 лв.
Финансиране от страна на ДППИ: 1 148 225,76 лв.
Начало на проекта: 27.04.2016 г.
Край на проекта: 27.05.2019 г.
Бенефициент: ДП „Пристанищна инфраструктура“
„Проектиране и внедряване на интегрирана информационна система (ИИС) за планиране и управление на ресурсите в ДП „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) има за цел да повиши качеството и ефективността на управление на предприятието. Внедрената SAP ERP система е съвкупност от най-модерните технологични решения за управление на всички бизнес процеси, които ДППИ прилага.
Специфични цели на проекта:
- Подобряване на управлението и контрола над ресурсите и оптимизация на процесите по поддържане и експлоатация на изградената пристанищна инфраструктура, гарантиране на устойчивост и надграждане на придобития административен капацитет в ДППИ през програмния период на ОПТ 2007-2013 г.
- Подобряване на ефективността на управлението на бенефициента при планиране и реализиране на инвестиционни проекти, както и ускоряване процеса на изпълнение на проекти по ОПТТИ 2014-2020 г. посредством създаване на свързаност между структурните звена на предприятието чрез по-добро информационно осигуряване.
- Постигане на по-голяма прозрачност в управлението на бенефициента и въвеждане на добри стопански практики при управлението на финанси, счетоводство и управленско счетоводство; управлението на приходите и оптимизиране на разходите; интегрирано управление на корпоративните дълготрайни активи.
Част от задачите по проекта са свързани с повишаване на ефективността на работа на структурите на предприятието чрез по-добро информационно осигуряване относно:
- управление и оптимизиране на разходите;
- интегрирано управление на корпоративните дълготрайни активи;
- управление на проекти;
- управление на човешки ресурси;
- управленско счетоводство;
- управление на финанси;
- управление поддържането на съоръженията.
Целта е създаване и поддържане на обща оперативна картина на състоянието на ресурсите на ДППИ и намаляване на използването на документи на хартиен носител.
В рамките на проекта са внедрени следните модули:
- Управление на финанси, счетоводство и управленско счетоводство;
- Управление и оптимизиране разходите;
- Управление на приходите;
- Интегрирано управление на корпоративните дълготрайни активи;
- Управление на материалното снабдяване;
- Управление на проекти;
- Управление на човешките ресурси.
Допълнителни функционалности:
- Калкулатор такси - с цел обслужване на процеса по приходи от такси от морски и речни пристанища, са внедрени Калкулатор такси „Морски пристанища“ и Калкулатор такси „Речни пристанища“, покриващи следната функционалност:
Импортиране на данни за визитите;
Изчисляване на дължимите такси;
Създаване на поръчка за продажба, фактура, кредитно или дебитно известие.
- Одобрения през мобилни устройства - с цел постигане на максимална гъвкавост и ефективност в процеса по закупуване, в хода на проекта е активирана функционалност за одобрения на поръчки за доставка през мобилни устройства. С помощта на SAP Fiori всеки оторизиран потребител разполага с отдалечен достъп през различни мобилни устройства до различни функционалности на системата като преглед на поръчки за доставка, одобрение или отказ.
Непосредствени резултати:
- Въведени унифицирани процедури за вземане на решения;
- Постигната е по-голяма прозрачност в управлението посредством пълна проследимост на отделните бизнес процеси;
- Централизиране на всички данни и анализи в предприятието;
- Единна версия на информацията при различни отчетни разрези;
- Елиминиране на рисковете от грешки при ръчни обработки и изчисляване на такси;
- Създаване на единна платформа за планиране, отчитане и контролиране на инвестиционната програма на предприятието;
- Осигуряване на пълно проследяване на текущите проекти през целия им жизнен цикъл.
Пет фази по проекта:
- Фаза 1 – (Подготовка - Project Preparation) Подготовка за създаване на цялостна организация и управление на проекта. Изготвена стратегията за внедряване, първоначално планиране и очертан план за изпълнение на проекта.
- Фаза 2 – (Концепция за внедряване - Business Blueprint) Разработен е концептуален дизайн и са определени детайлно и документирани всички изисквания на ДП „Пристанищна инфраструктура“. В резултат от първоначалното проучване и дефиниране на бизнес процесите на предприятието е изготвен и одобрен документ „Концепция за внедряване“ (Business Blueprint), който е основа за по-нататъшното внедряване на системата. Доставена е изчислителна и комуникационна инфраструктура и е изградена Развойната и Тестова среда на SAP решението.
- Фаза 3 – (Реализация - Realization) Извършени са всички конфигурации и допълнителни разработки на SAP системите, съгласно изискванията на одобрената от ДП „Пристанищна инфраструктура“ концепция за внедряване. Извършени са различни видове тестове за верификация, че системата отговаря на поставените изисквания и е готова за работа в продуктивен режим.
- Фаза 4 – (Финална подготовка - Final Preparation) Обучени са крайните потребители на системата, изготвен е план за стартиране на работа в продуктивна среда и е извършена миграция на данни от съществуващите системи към новата интегрирана система.
- Фаза 5 – (Продуктивен старт - Go-Live and Support) Проверена е готовността за стартиране на новата система и е извършен преход от пред-продуктивна среда към успешен старт. Крайните потребители са подпомогнати за стартиране на системата. Изготвена е процедура за поддръжка на системата.
Ръководител на проекта: Анна Михнева-Натова, директор на Дирекция „Управление на проекти“ в ДППИ, тел.: 02 8079950, email: a.natova@bgports.bg