9 години ДППИ осигурява модерна електронна навигация по Дунав

10 Септември 2024

Вече 9 години управлението на корабоплаването в българската част на река Дунав се извършва въз основа на модерна електронна навигационна система, позволяваща постигане на по-висока ефективност на речния транспорт, управление на трафика и информационно обслужване на корабоплаването по вътрешните водни пътища на България.
Системата БУЛРИС е открита от Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) на 10 септември 2015 г. Тя осигурява среда за обмен на статични и динамични данни, свързани с безопасната работа на корабоводителите, сигурността на корабоплаването и опазването на околната среда по цялото българско поречие на Дунав, покривайки 100% от плавателния път у нас. Системите за наблюдение на трафика, интегрирани в РИС, предоставят в реално време важна информация на бреговите служби, както и необходимите данни за безопасно плаване на самите кораби.
За първите 8 месеца на 2024 г. са обработени 5 000 декларации за пристигане и отплаване на кораби по река Дунав, а маневрите в пристанищата надхвърлят 33 000, като записите за транзитния трафик са над 2 000. Това сочат данни, предоставени от СПД „Ръководство на корабния трафик – река Дунав“ в ДППИ.
През изминалата година РИС център – Русе беше домакин на проведеното съвместно учение „Дунав 2024“ за симулация на нефтен разлив в акваторията на пристанищен терминал Русе-запад. В съвместната инициатива участваха всички компетентни институции за подобряване на координацията и взаимодействието между тях.
Стъпка в усъвършенстването на Речната информационна система, изпълнена от ДППИ съвместно с партньори от 13 европейски държави, е и разработването и внедряването на единна европейска платформа за достъп до информация за вътрешните водни пътища EuRIS и система за електронно докладване (CEERIS). Двете разработки са резултат от работата по проект RIS COMEX. Достъпна за потребителите е и услугата Single Window по река. За подпомагане работата на отговорните институции е разработена и система за следене на несамоходните съдове. С помощта на специализирания моторен катер БУЛРИС, оборудван с многолъчев ехолот, който заснема профила на речното дъно, ежегодно се извършват и обследвания в българския участък на р. Дунав.