Седма година бреговите центрове на ДППИ следят корабния трафик 24/7
15 Август 2022
На днешния ден преди 7 години е открит Брегови център за управление на трафика и информационно обслужване на корабоплаването – Варна. Разположен в Аспарухов парк и по-известен сред местните като Наклонената кула, центърът отговаря за трафика в северния навигационен район на Българското Черноморско крайбрежие – от Дуранкулак до нос Емине. Вторият брегови център, построен от ДППИ и въведен в експлоатация на 8 август 2015 г., се намира в Бургас на пристанищен терминал Бургас-изток 1. Той отговаря за трафика в южния навигационен район от нос Емине до Резово.
Разположени в характерни и разпознаваеми сгради, двата оперативни центъра за управление на трафика на плавателни съдове по Черноморското ни крайбрежие поддържат постоянен обмен на данни помежду си и концентрират информационни и навигационни системи, изградени на основата на най-съвременните достижения на науката и техниката.
Бреговите центрове никога „не спят“. Операторите наблюдават трафика 24 часа в денонощието, насочват корабите, организират съвместното им преминаване и влизането им в пристанищата. Прозорците, през които те гледат, са наклонени напред, така че отраженията от светлини, които се намират в залата, да не им пречат да виждат навън в тъмното.
Информационната система за управление на трафика на плавателни съдове VTMIS се изгражда на етапи в продължение на повече от 23 години и отговаря на най-високите световни стандарти. Тя предоставя услуги по извършване на навигационни дейности в морските пространства на Р България, като преминаването на кораби през териториалното море и прилежащата зона, акостирането им в пристанищата и рейдовете и т.н.
Следвайки добрите европейски практики, през 2019 година ДППИ изгради и допълнителен модул за усъвършенстване на услугите за интелигентно маневриране на корабите и управление на корабния трафик STM. Благодарение на него се подобряват безопасността на корабоплаването и опазването на околната среда чрез намаляването на вредните газове и емисии, отделяни от корабите. Намаляват се и разходите за пътуване и времето за престой на плавателните съдове в пристанищата.